Artikler

Din medarbejder har sagt op, og hvad så?

Når dín medarbejder først har lagt sin opsigelse foran dig, er det et af ”sandhedens øjeblikke”. Det er din reaktion og handlinger, som bestemmer hvorledes du og din virksomhed bliver opfattet af din snart tidligere medarbejder og dennes familie og omgangskreds, dine medarbejdere og deres familie og omgangskreds og mange flere.

Jeg har oplevet ledere, som har gjort hvad de kunne for at hindre medarbejderen i at kunne tiltræde sin nye stilling. Jeg har oplevet ledere, som er blevet ”far-skuffede” og har lagt personen på is, jeg har oplevet ledere, som sikkert for at forsvare sig selv, har gjort det til historien om, ”at det også var godt, at Ole sagde op, han var alligevel ikke en god medarbejder” og mange andre uhensigtsmæssige reaktioner, som først og fremmest peger på lederen selv.

Det er super ærgerligt, for gjort rigtigt, kan opsigelsen ende som en god oplevelse for alle parter.

Brug opsigelsen konstruktivt. Gør den til en succes, og du kan få noget godt ud af en situation, som egentlig ærgrer dig.

Lige når du modtager opsigelsen

Lige når du modtager opsigelsen gælder det om at holde hovedet koldt. Giv udtryk for, at du er ked af situationen, at det er en god medarbejder du mister, og giv udtryk for, at du håber, at det er et godt job, medarbejderen skal til. Når I har rundet den del, skal I sammen i arbejdstøjet. I skal have aftalt hvornår og hvordan organisationen skal informeres.

Der er mange hensyn at tage, og det er faktisk ikke sikkert, at din snart forhenværende medarbejder er klar til at melde ud. Der kan jo være et hensyn til den kommende arbejdsgiver. I skal altså aftale hvornår og hvordan udmeldingen skal ske, ligesom I skal aftale hvornår I skal planlægge den sidste tid.

Læringsmuligheden

Det er sjældent lønnens størrelse, der er hovedårsagen til en opsigelse. I mange organisationen gennemfører man fratrædelsessamtaler. I rigtig mange organisationer er det HR, som har tjansen, desværre. Dybest set bør samtalen gennemføres af nærmeste chef med en person fra HR som bisidder. HR roller er udelukkende at samle op på generelle problemstillinger i virksomheden. Som leder har du alle tiders mulighed for at lære noget om dig selv og din ledelsesstil. Brug muligheden.

Udmeldingen

Ofte vil I kunne melde ud samme dag, som du har modtaget opsigelsen. Du kan ikke forvente, at medarbejderen loyalt undlader at fortælle nære kollegaer, at denne har fået nyt job, med mindre der er hensyn at tage til den kommende arbejdsgiver.

Er der ikke de hensyn, bør I melde mundtligt ud til de nærmeste og skriftligt til øvrige på den måde, I i øvrigt kommunikerer i virksomheden.

Hvis medarbejderen ikke ønsker en umiddelbar udmelding, bør I aftale hvornår udmeldingen skal ske, så en hensigtsmæssig overdragelse også kan ske.

Sikring af viden og aktiviteter

Uanset hvor travlt du i øvrigt har, bliver du nødt til at investere tid i en overdragelsesplan. Enkel eller detaljeret alt efter situationen. Planen inddrager ofte både nære kollegaer og kollegaer i andre afdelinger, ligesom der kan blive tale om inddragelse af kunder og leverandører.

Få det gjort tidligt, så I får alt det, du ikke vidste medarbejderen også sad med, ud af denne. Og – så har det ofte den positive effekt, at medarbejderen forlader virksomheden som en god ambassadør, der er velkommen tilbage en anden gang.

Den sidste dag

Sig pænt farvel. Æd din stolthed, hvis du føler dig svigtet. Du får mest ud af dine tilbageblevne medarbejdere, hvis du også her opfører dig ordentligt.

De ser på dig og observerer, hvordan de selv kan forvente at blive behandlet.

Løn, feriepenge, bonus, ledighedsdage

Her har jeg som HR person ofte måtte være en slags tillidsmand. Den svigtede leder kan have sine personlige holdninger til, om den opsagte ”fortjener” feriepenge, bonus, sidste løn m.m.

Lad nu være med at spilde kræfter på det. Det meste er alligevel reguleret ved lov eller overenskomst, og smålighed glemmer vi aldrig, hvis vi bliver udsat for den.

Og en bonus, som står til udbetaling i året efter, kan med fordel ”handles af”, så man ikke skal bruge kræfter og ressourcer på det året efter fratræden.